اطلاعات كلي

ظرفيت: 520 تن کلينکر در روز
نوع توليد: سيمان سفيد پرتلند
مواد اوليه: سنگ آهك، کائولن، فلدسپار، سنگ گچ
تاريخ راه‌اندازی: 28 شهريور ماه 1379

نصب‌كنندگان و سازندگان داخلی:

مشاوران عالي صنعتي شركت صنايع كاني ايران
پيمانكاران ساخت تجهيزات داخلي شركت سيمان سازان- البرز آبيك
پيمانكاران نصب تجهيزات داخلي شركت طيف- اماني
نصب تجهيزات برق- تأسيسات اماني
نظارت عاليه ساختماني شركت داهه
پيمانكاراجرايي ساختماني خط توليد شركت هامون – پارال

تجهيزات خارجی:

سازندگان ماشين آلات و تجهيزات مکانيکی شركت‌هاي K.f و BMH از آلمان
سازندگان تجهيزات برق و کنترل شركت‌هاي K.f و زيمنس از آلمان
  شركت ABB سوييس

ظرفيت واحدهای مختلف خط توليد:

سنگ شکن 180 تن در ساعت
سالن ذخيره سنگ 12.000 تن
آسياب مواد خام 50 تن در ساعت
بنكرهاي مواد افزودني 210 تن
سيلوهاي مواد خام 4.000 تن
كوره 500 تن در روز
خنك‌كن كلينكر 500 تن در روز
سيلوهاي كلينكر 15.000 تن
آسياب سيمان 31 تن در ساعت
سيلوهاي سيمان 4.000 تن
بارگيرخانه 2.000 تا 2.400 كيسه در ساعت

مصرف مواد اوليه:

مصرف ساليانه آهك 210.000 تن
مصرف ساليانه فلدسپار 32.000 تن
مصرف ساليانه كائولن 21.000 تن
مصرف ساليانه گچ 11.000 تن
آب مصرفي روزانه 1.000 متر مكعب
برق موردنياز 5 مگا وات
وزن ماشين‌آلات وارداتي 1.600 تن
وزن ماشين‌آلات ساخت داخل 1.427 تن
ميزان بتن‌ريزي 19.455 متر مكعب
مساحت خط توليد 16.825 متر مربع
مساحت ساختمانهاي جانبي 9.700 متر مربع

 

مقدمه
شركت سیمان سفید ارومیه با هدف احداث كارخانه سیمان سفید در كیلومتر 25 جاده ارومیه- سلماس در سال 1356 با نام «شركت صنعتی و معدنی عسگرآباد» در ارومیه به ثبت رسید و بعداً به «شركت سیمان سفید ارومیه (سهامی خاص)» تغییر نام داد.
عملیات اجرایی احداث كارخانه به جهت شروع انقلاب شكوهمند اسلامی در سال 57 و نیز جنگ تحمیلی در سال 59 و تداوم آن تا سال 67 و آثار مترتب از آن مسكوت ماند و در اوایل دهه 70 و پس از طی مراحل مقدماتی و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات (با مشاركت بانك ملی ایران) مجدداً مراحل احداث آن شروع و در سال 1379 طی سفر ریاست محترم جمهوری وقت، جناب آقای سید محمد خاتمی، ‌رسماً افتتاح گردید و به بهره‌برداری رسید.
طی سالهای اول بهره‌برداری به جهت وجود مشكلاتی از قبیل وضعیت نابسامان بازار و عدم شناخت محصول توسط مشتریان داخلی و خارجی همچنین مشكلات موجود در بدو تولید، موانعی سر راه مدیران و دست‌اندركاران شركت قرار گرفت كه با همت و تلاش مضاعف تمامی مدیران و كاركنان زحمتكش و حمایت مسئولان دلسوز و با غلبه بر تمامی این مشكلات، امروز به مرحله‌ای از عمر اقتصادی خود رسیده است كه شاهد شكوفایی و درخشش نام و محصول تولیدی این كارخانه در سطح كشور و حتی سطوح بین‌المللی هستیم.

 

ظرفیت تولید
ظرفیت اسمی تولید كارخانه سیمان سفید ارومیه در هر ماه 14400 تن كلینكر 15000 تن سیمان سفید می‌باشد كه تمامی آن طی سالهای گذشته تحقق یافته و با توجه به برنامه‌ریزیهای انجام شده تلاش بر این است تا همه ساله تحقق یابد.
عمده مواد اولیه مورد استفاده در تولید سیمان سفید شامل سنگ آهك، كائولن، فلدسپار و سنگ گچ می‌باشد كه علی‌رغم وجود معدن سنگ آهك اختصاصی در یك كیلومتری كارخانه، به علت مشكلات راه‌ ارتباطی، امكان بهره‌برداری از معدن میسر نگردیده است و لاجرم سنگ آهك نیز همچون فلدسپار، كائولن و سنگ گچ، از سایر معادن تهیه و مصرف می‌گردد.

مزایای كارخانه و محصول
به روز بودن تكنولوژی تولید، برخورداری از نیروی انسانی مناسب و سهولت دسترسی به داده‌های تولید از نقاط قوت فرایند تولید و در بخش تعمیر و نگهداشت تجهیزات و ماشین‌آلات نیز به جهت استفاده از پرسنل كاركشته و مجرب، تمامی امور ساخت و تعمیر قطعات اصلی، توسط خود كاركنان انجام و حتی تعویض سیستم سوخت كوره از یك‌گانه سوز (مازوت) به دوگانه‌سوز (مازوت و گاز) توسط متخصصان كارخانه انجام و هم‌اكنون كارخانه با راندمان بیش از 110% در حال كار می‌باشد.
از اهم این فعالیت‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره كرد:
1) اجرای طرح‌های تحقیق و توسعه (R&D) در مورد محصول تولیدی
2) افزایش كیفیت سیمان (افزایش متوسط مقاومت فشاری 28 روزه از 500 كيلوگرم بر سانتيمتر مربع به 680 سانتيمتر مربع و یا افزایش متوسط سفیدی از 87% به 91%)
3) اجرای دقیق برنامه‌هایPM و CM
4) طراحی و اجرای سیستمهای اعلام و اطفای حریق و حفظ و صیانت از محیط زیست و همچنین ایمنی كاركنان
5) اصلاح طرح كولینگ تاور جهت بهبود راندمان الكتروفیلترها و جلوگیری از آلودگی محیط زیست
و موارد دیگری كه همگی باعث شده‌اند سیمان سفید تولیدی این شركت بتواند خود را در سطح بین‌المللی مطرح و به همین دلیل در سال 2006 میلادی جایزه ستاره طلایی بین‌المللی كیفیت (International Star Award for Quality) را از ژنو سوئیس و همچنین در سال 2007 جایزه International Arch of Europe را از فرانكفورت آلمان دریافت نماید. این جوایز همه ساله از سوی شركت BID اسپانیا و بر اساس ضوابط و معیارهای TQM-QC100كه مهمترین آنها رضایت مشتری، برنامه‌ریزی صحیح و تصمیم‌گیری، نتایج مالی، منابع انسانی، ISO 9000 و مدیریت نوین و … می‌باشند، تصمیم‌گیری برای انتخاب شركتهای برتر توسط كمیته BID و رأی‌گیری انجام شده و جایزه مذكور برای محصولات برتر در تمامی زمینه‌ها اعطا می‌گردد.
در راستاي حفظ و ارتقاي توان رقابتي خود در بازارهاي داخلي و خارجي و نيز بهبود وضعيت ايمني، بهداشت حرفه‌اي و مسايل زيست محيطي، از سال 1384 تغييرات اساسي در سيستم توليد صورت گرفت. بر اين اساس در هنگام تدوين برنامه‌هاي استراتژيک، پياده‌سازي و استقرار سيستم‌هاي مديريتي يکپارچه (IMS) كه شامل سه سيستم مديريت كيفيت (ISO 9001)، سيستم مديريت محيط زيست (ISO 14001) و سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي (OHSAS 18001) در برنامه‌هاي اصلي گنجانده شد و اين سيستم ها با مميزي انجام يافته توسط مميزان شرکت TÜV-NORD در اسفندماه 1385 به ثبت رسيد و گواهينامه استقرار آن دريافت گرديد با مميزي مراقتبي انجام يافته در شهريورماه 1387، توسط سخت گيرترين تيم مميزي شرکت مزبور، ابقا گرديد.
با هدف بهبود كيفيت محصول توليدي و برآورده ساختن نيازهاي مشتريان داخلي و خارجي نيز گام‌هاي ارزنده‌اي برداشته شده است؛ براي اين منظور با انجام تحقيقات در مورد محصول توليدي، در راستاي ارتقاي كيفيت محصول و همچنين تثبيت وضعيت آن به گونه‌اي عمل شده است كه هم‌اكنون محصول توليدي در برخي معيارهاي استاندارد ملي ايران، حتي تا دوبرابر حد استاندارد باشد.
به دليل بالا بودن کيفيت محصول توليدي و تداوم اين امر در طول چند سال اخير، در مهرماه سال 1387 و همزمان با گرامي داشت روز جهاني استاندارد، لوح يادبود و تنديس استاندارد به صورت استاني و کشوري به صورت جداگانه به عنوان واحد توليدي برتر کيفي به اين شرکت تعلق گرفت.

 

صادرات محصول
سیمان سفید تولیدی عمدتاً در بازارهای داخلی و كشورهای همجوار بالاخص عراق و قسمتی نیز در كشورهای آسیای میانه (آذربایجان و ارمنستان ) و نیز كشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به فروش می‌رسد. با توجه به میزان صادرات این محصول طی سالهای اخیر شركت سیمان سفید ارومیه به عنوان صادركننده نمونه استان معرفی گردیده‌است.
روند رو به رشد تولید سیمان سفید و توزیع آن در داخل و خارج از كشور لزوم انجام برنامه‌ریزیهای میان‌مدت را می‌طلبد تا ضمن تحقق اهداف صادرات و ورود ارز به داخل كشور در رقابت فشرده برای در اختیار گرفتن بازارهای منطقه‌ای از سایر تولیدكنندگان عقب نماند؛ چرا كه با توجه به تحولات و پیشرفتهای شتابان صنایع ایران در سطح جهان و از طرفی ارایه توانمندیها و رقابت‌پذیری با سایر كشورهای جهان، تلاش مضاعفی باید صورت گیرد و برای ورود به بازارهای جهانی و صادر نمودن تولیدات، ضرورتهای جدیدی را متبلور می‌سازد كه از آن جمله نیاز است در راستای كاهش هزینه‌های تولیدی و مصرف بهینه انرژی و كاهش ضایعات زیست محیطی اقدام شود تا قیمت تمام شده، رقابتی گردد. از طرف دیگر ارتقای كیفی محصول به صورت مستمر عملی شود تا بتوان با تحویل بموقع، برای محصول، جایگاه مناسب را در بازارهای جهانی به دست آورد كه در این بین نقش دولت را برای ایجاد تسهیلات ویژه برای صادركنندگان و تشویق آنان نمی‌توان نادیده‌گرفت.

مشكلات و موانع موجود
از جمله مشكلاتی كه در توزیع و صادرات این محصول وجود دارد می‌توان به مسایل حمل و ترانسپورت كالا به كشور عراق و كشورهای حوزه خلیج‌فارس دانست كه جهت حمایت از صادرات غیرنفتی، ضرورت دارد سازمان توسعه تجارت از طریق پرداخت یارانه حمل و نقل در بخش صادرات این مشكل اساسی را مرتفع نماید. در حال حاضر كیفیت سیمان سفید ارومیه به حد و درجه‌ای رسیده است كه در برخی موارد به بیش از 3 برابر استانداردهای تعریف شده برای سیمان سفید را رسیده است و همین امر موجب شده است كه درخواستهایی از كشورهای اروپایی برای صادرات سیمان سفید داشته باشد.

چشم‌انداز شركت
شركت سیمان سفید ارومیه با شعار تولید محصول با كیفیت همراه با حفظ محیط زیست و سلامت كاركنان و تحقق این شعار، خود را به عنوان یك واحد صاحب آوازه در صنعت سیمان كشور تبدیل نموده است و با توجه به كیفیت مطلوب و مرغوبیت محصول خود، بیش از 50% سیمان تولیدی خود را به صورت بسته‌بندی در كیسه‌های جامبوبگ 1 و 5/1 تنی و كیسه‌های 25 و 50 كیلوئی با پالت و یا بدون پالت به خارج از كشور صادر می‌نماید.
همچنین دارای گواهینامه سیستم مدیریت یكپارچه مبتنی بر سیستم مدیریت كیفیت (ISO 9001)، سیستم مدیریت محیط زیست (ISO 14001) و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط كار (OHSAS 18001) از TUV-Nord آلمان است و از طرفی در طی سالهای 2006 و 2007 میلادی جوایز بین‌المللی كیفیت را براساس ضوابط و اصول TQM-QC100 از كمیته و شركت BID دریافت نموده است و در حال حاضر نیز مدیریت شركت با تأكید بر نگرش سیستماتیك، تولید محصول با كیفیت ،‌حفظ محیط زیست، سلامت انسانها و بهبود مستمر را وظیفه كلیه فرایندهای سیستم مدیریت یكپارچه می‌داند. همچنین كت در حال حاضر در حال طی مراحلی برای اخذ جایزه مدیریت سبز می‌باشد.
همچنین به دليل بالا بودن کيفيت محصول توليدي و تداوم اين امر در طول چند سال اخير، در مهرماه سال 1387 و همزمان با گرامي داشت روز جهاني استاندارد، لوح يادبود و تنديس استاندارد به صورت استاني و کشوري به صورت جداگانه به عنوان واحد توليدي برتر کيفي به اين شرکت تعلق گرفت.
طی مراحل موفقیت توسط كارخانه سیمان سفید ارومیه، نتیجه تلاش و همت همه از جمله مسؤولین دلسوز كشور،‌ استان، منطقه و نیز سهامداران معظم از یك طرف و مدیران اجرایی و كاركنان زحمتكش از سوی دیگر بوده است. در این بین كاركنان و كارگران به عنوان سرمایه‌های اصلی و منابع انسانی با تلاش و پشتكار فراوان، همواره به عنوان یكی از اركان اساسی و مستحكم كارخانه سیمان سفید ارومیه خود را مطرح و طی این مدت با كسب تجربه‌های عملی و طی دوره‌های آموزش تخصصی و عمومی، شركت را به جایگاه فعلی رسانیده‌اند.
هم‌اكنون بیش از 225 نفر در شركت سیمان سفید ارومیه مشغول به كار می‌باشند كه در صورت اجرای پروژه‌های توسعه می‌تواند تا 350 نفر اشتغال‌زایی نماید.
توجه به امر آموزش مدیران و كاركنان و اعتقاد بر این اصل كه هزینه‌های آموزشی در جهت ارتقای سطح تخصص كاركنان جزء هزینه‌های سرمایه‌ای می‌باشند، آینده روشنی را برای این شركت روشن می‌سازد. در خصوص مسایل زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست نیز شركت، نیرویی قابل ملاحظه، معطوف این مورد نموده است و از ابتدای سال 1384 ضمن ایجاد تغییرات اساسی در مكانیسم كارخانه، اقداماتی قابل ملاحظه از قبیل اصلاح كولینگ‌تاور و تغییر الكتروفیلترها انجام گرفته است. همچنین در همین راستا ضمن توسعه فضای سبز به میزان 25% كل مساحت كارخانه این مقدار به بیش از 5/4 هكتار افزایش یافته است.
تمامی فعالیتهای مرتبط با محیط زیست در قالب استاندارد ISO 14001 انجام و ادامه دارد كه این قدم بزرگی جهت تبدیل فرایند صنعت تولید سیمان به عنوان صنعت سبز خواهد بود.
در این بین تأمین امكانات رفاهی از جمله ارائه خدمات بیمه درمان تكمیلی، اجاره سالنهای ورزشی و استخر، سرویس ایاب و ذهاب مناسب و تهیه و سرو غذای گرم (ناهار و شام) و اهمیت به مسایل بهداشتی و تشكیل كمیته‌های وام، ایمنی و … از جمله برنامه‌های مدیریت می‌باشد كه همگی تحقق یافته و ان‌شاءا… در آینده نزدیك شاهد فعالیت مضاعف تعاونی مسكن خواهیم بود.
با توجه به تمامی‌موارد فوق و در صورت رفع موانع و پس از طی مراحل مقدماتی و مطالعاتی ان‌شاءا… شاهد اجرای برنامه‌های توسعه و گسترش كارخانه سیمان سفید ارومیه چه از لحاظ افزایش میزان تولید و نیز تنوع محصول تولیدی (سیمانهای رنگی و …) خواهیم بود.
در دنیای كنونی كه اطلاعات، حرف اول و آخر را در تمامی زمینه‌ها، بالاخص در زمینه اقتصادی می‌زند و روی آوردن به سبك‌های مدیریت باز و تبادل اطلاعات با دنیای خارج، از لازمه‌های یك اقتصاد موفق و پویا است، هم‌اكنون سیمان سفید ارومیه با تغییرات به وجود آمده در مدیریت آن و نگرش مدیریتی مبتنی بر سبك‌های نوین، قدم‌های مثبتی در زمینه‌های فناوری اطلاعات، تبلیغات و توجه به خواسته‌های مشتریان (مشتری‌مداری) و حركت گام به گام با تكنولوژی روز دنیا برداشته است تا از قافله رو به پیشرفت صنعت كشور عزیزمان، ایران، عقب نمانده و سهم خود را در شكوفایی اقتصاد و صنعتی منطقه و كشور ادا نماید.

خط مشی سیستم مدیریت یكپارچه (IMS):
بسمه تعالي
شرکت سيمان سفيد اروميه (سهامي خاص)
خط مشي سيستم مديريت يکپارچه (IMS)
شرکت سيمان سفيد اروميه، تنها توليدکننده سيمان سفيد در غرب کشور با توليد اسمي پانصد تن در روز، تامين‌كننده بخشي از نياز‌‌هاي داخلي و كشور‌‌هاي همسايه، با هدف اصلي «توليد محصول با كيفيت، با حفظ محيط زيست و سلامت كاركنان» ‌فعاليت مي‌كند. بديهي است افزايش رضايت تمامي ذينفعان شركت اعم از مصرف‌كنندگان، تامين‌كنندگان، سهامداران، پيمانكاران و … مهمترين شاخص ارزيابي در راه رسيدن به اهداف فوق مي‌باشد. در اين راستا شركت، با استقرار سيستم مديريت يكپارچه (IMS) براساس آخرین ویرایش استاندارد‌‌هاي سيستم مديريت كيفيت (ISO 9001)، سيستم مديريت زيست محيطي (ISO 14001) و سيستم ايمنی شغلی و بهداشت حرفه‌ای (OHSAS 18001) و بهبود مستمر اثربخشي آن، خط مشي خود را با توجه به اصول ذيل ارائه مي‌نمايد:
1- افزايش رضايت مشتري از طريق توليد كلينكر و سيمان سفيد و ارائه كيفيتي برتر بر اساس استاندارد‌‌هاي ملي؛
2- برنامه‌ريزي و اقدام منظم و مداوم جهت پيشگيري و كاهش آلودگي و پيامد‌‌هاي زيست محيطي، استفاده بهينه از منابع انرژي (سوخت، برق و آب)، كاهش ضايعات و افزايش فضاي سبز؛
3- برنامه‌ريزي، اقدام و نظارت مداوم در جهت افزايش سطح ايمني كاركنان و كليه كساني كه به محيط كار رفت و آمد دارند، كاهش عوامل زيان‌آور محيط كار، كاهش آمار حوادث و پيشگيري از بيماري‌‌هاي ناشي از كار؛
4- ارتقاي صلاحيت منابع انساني به عنوان باارزشترين سرمايه‌‌‌هاي شركت، از طريق آموزش مستمر و برنامه‌ريزي شده به منظور افزايش سطح مهارت‌‌ها؛
5- استفاده بهينه از تجهيزات و ماشين‌آلات و برنامه‌ريزي منظم تعمير و نگهداري زيرساخت‌‌‌هاي توليدي.
مديريت شركت سيمان سفيد اروميه، خود را متعهد مي‌داند ضمن بازنگري ساليانه خط مشي، براي رسيدن به اهداف فوق ن‌‌هايت تلاش خود را بكار برده و در سايه مشاركت همه همكاران، تحقق اهداف را عملي سازد. از اين رو كليه كاركنان شركت موظف به درك و برقراري اين خط مشي در تمامي سطوح سازماني مي‌باشند.